dinsdag 19 november 2013

Eat the rainbow!

'Alle vitamines en mineralen binnen krijgen is moeilijk? Helemaal niet! Als je elke dag 'een regenboog van kleuren' aan fruit en groente eet heb je al je voedingsstoffen zo binnen!'
''Mother nature was doing more than painting a pretty landscape when she made fruits and vegetables come in a rainbow of colours. Those vibrant reds, greens, oranges and more give fruits and veggies a lot of their nutritional power.                                        - Heidi Reichenberger McIndoo  
Groente en fruit hebben niet voor niets verschillende kleuren, elke 'kleur' bevat zijn eigen goede voedingsstoffen, door zo veel mogelijk af te wisselen krijg je al het goede van de kleuren binnen. En al die kleuren zien er natuurlijk ook nog eens heel gezellig uit op je bord, ben je niet zo gek op groente en fruit? Maak er dan een lekker smoothie van!

''Unicorns eat rainbows for breakfast.
Des te meer kleuren des te meer voedingsstoffen, that's the spirit! Uit onderzoek is gebleken dat we vooral rood, groen en oranje eten en dat paars het minst populair is. 

Rood
Houdt je hart gezond, verbetert en ondersteunt je geheugen. Vooral eten: aardbeien en frambozen, deze bevatten veel vitamine C en zorgen voor een goede weerstand. Tomaten, hier zit veel lycopeen in wat zorgt voor een gezonde en mooie huid! Maar natuurlijk kun je ook watermeloen, cranberries en kersen eten. 

Groen
Groene 'groen'tes en fruit bevatten onder andere calcium, foliumzuur, vitamine C en beta-caroteen. Deze categorie is heel makkelijk naar binnen te werken door een lekkere Groene Smoothie van bijvoorbeeld boerenkool kiwi en komkommer! Lekker (en) makkelijk. Maar je kunt natuurlijk ook een lekker appeltje uit het vuistje eten of een gezonde sandwich met avocado maken. 


Oranje
Abrikozen, sinaasappels, mandarijnen, perziken en ga het rijtje maar af, kleuren oranje omdat ze het stofje betà-caroteen bevatten, net als wortels, dit stofje zorgt voor goede ogen. (En vast ook mooie!) Maar deze oranje toppers bevatten ook veel vitamine C. 

Paars
Het blauwe besje wat je tegenwoordig een echte superfood mag noemen, is niet voor niets zo gezond, hij zorgt namelijk voor een goede spijsvertering, een beter immuunsysteem en er gaan zelfs geruchten dat het eten van paars fruit de kans op kanker kan verminderen. Genoeg reden om lekker veel bramen, druiven en bosbessen te eten! Ben je niet zo gek op deze fruitsoorten? Probeer dan eens rozijnen, die behoren namelijk ook tot deze categorie. 

Geel
Geel en dan met name honingmeloen is de kaliumkoning onder de kleuren, geel is goed voor een mooie huid en voor gezonde botten. Maar ook bananen zijn echte toppers in deze categorie doordat ze veel van de vitamine B6 bevatten. Gele kiwi's zijn ook super lekker, vooral als je niet zo weg bent van de groene variant is dit een goede vervanger.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen