dinsdag 12 november 2013

Recept: Chocolate and banana oatmeal

Foto: Zo nu kan ik er weer tegenaan. Straks naar het ziekenhuis toe, hopelijk snel weer lekker naar huis!'Oatmeal oftewel havermout is zeker weten mijn favoriete ontbijt, het is lekker voedzaam, havermout is één van de goedkoopste superfoods die er te krijgen is en er is enorm veel variatie aan te brengen aan oatmealrecepten. Havermout is voor mij een echte soul-food, eten waar je blij van wordt en een warm gevoel van krijgt!'

Chocolate and banana oatmeal
Je kunt havermout op veel manier eten, warm of koud met (gedroogd) fruit, honing of agavesiroop en je kunt extra superfoods zoals gojibessen toevoegen, het kan met water met soja- amandel- of kokosmelk en ga zo maar door. Maar van alle combi's is dit voor mij toch wel de outstanding winner!

Vrij van: gluten, suiker, lactose, ei 
Vegan friendly

Ingrediënten (voor 1 persoon)
  • 250 à 300 ml (ongezoete) sojamelk (een stevig ontbijt is voor mij wel weggelegd maar als je niet zo'n grote ontbijter bent, kun je beter rond de 250 ml gebruiken)
  • 6 à 10 eetlepels havermoutvlokken (dit kun je op gevoel doen, ik houd persoonlijk van hele dikke oatmeal maar als je van wat dunnere houdt, doe je er gewoon wat minder in)
  • 1 banaan, in plakjes gesneden
  • 2 eetlepels (biologische) cacaopoeder 
  • 1 eetlepel kaneelpoeder
  • 1 eetlepel chiazaadjes
How to make it?
  1. Breng de (soja)melk in een steelpannetje langzaam aan de kook.
  2. Snij ondertussen de banaan in plakjes en doe de havermoutvlokken, cacao en de kaneel in een kommetje.
  3. Wanneer de (soja)melk begint te koken, voeg dan de havermout en de banaan toe.
  4. Laat het geheel nog even 1 à 2 minuten doorpruttelen.
  5. Schep het in een mooi kommetje, laat het nog heel eventjes staan (jaja.. dat is een moeilijke opgave, ik weet het) en enjoy! 
Tips en suggesties
Embedded image permalinkIk gebruik zelf de ongezoete sojamelk van Alpro Soya omdat ik merk dat ik hierop beter reageer dan gewone koemelk, maar als je hier geen problemen mee hebt kun je natuurlijk gewone melk gebruiken in plaats van sojamelk, maar amandelmelk is ook een echte aanrader. Ook hoef je niet perse biologische cacaopoeder te gebruiken, maar kun je ook voor gewone cacaopoeder kiezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten