vrijdag 6 december 2013

Gezonde snacks

''If we're not supposed to have midnight snacks, then why is there a light in the fridge?
Bij het woord 'snacks' denk je niet meteen aan iets gezonds, maar  een tussendoortje is juist hartstikke goed voor je (zolang je de goede keuze maakt). Tussendoortjes zorgen ervoor dat je gedurende de dag minder honger hebt, geen dipjes krijgt en dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Tussendoortjes zijn ook een makkelijke manier om je voedingsstoffen binnen te krijgen. Gezond eten en een lekkere snack gaat prima samen, probeer de volgende keer dat je trek hebt in een snack, niet te grijpen naar een gevulde koek of een zakje chips maar probeer eens één van deze snacks. (En vergeet niet dat je af en toe ook best eens wat 'ongezonds' mag eten, zolang je het maar met mate doet, zo blijft het lekker en speciaal!)


''Fruit and veggies are your new best friends
Met fruit en groente kun je eigenlijk nooit de verkeerde keuze maken! De meeste soorten fruit zijn lekker zoet en zijn zo uit het vuistje te eten, of je nou thuis, op school of onderweg bent, ook kun je een zakje miniworteltjes meenemen. Je kunt gewoon een banaantje pellen en opeten maar wist je dat de voedingsstoffen in groente en fruit beter worden opgenomen als je ze combineert met gezonde vetten? En nee, dat betekent niet dat je ze in roomboter moet gaan dopen, er zijn veel gezondere en lekkerdere dipmanieren!

  • Worteltjes met hummus (extra lekker is de hummus met zongedroogde tomaat)
  • Plakjes banaan met pindakaas of een andere notenpasta 
  • Komkommer of selderij met avocado
Maar je kunt natuurlijk ook voor andere lekkere opties zonder 'dipjes' kiezen! 
  • Klein handje gedroogd fruit zoals abrikozen, cranberries of rozijnen
  • Appeltje in stukjes gesneden met kaneel (eventueel in de oven)
  • Edamameboontjes 
Tip: probeer ook eens 'frozen fruit' zoals bevroren druiven en stukjes banaan!
''Nuts about nuts
Noten zijn een gezonde keuze, ze bevatten eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen, geven een verzadigd gevoel en ze zijn ook gewoon hartstikke lekker. 

  • Walnoten, paranoten, pecannoten, (geroosterde) amandelen 

Ikzelf wil ook wel eens wat spectaculairders dan een handje noten, dus neem ik af en toe een lekkere, gezonde notenreep. Mijn favoriete notenreepmerk is 'Taste of Nature', deze zijn biologisch, bevatten geen toegevoegde suikers, hebben heerlijke smaken, een lekkere bite en ze zijn allemaal van natuurlijke ingrediënten gemaakt, geen kleur- geur- en smaakstoffen dus! (Maar ze zijn vooral heel erg lekker!)


  • Niagara Apple Country (deze smaakt naar appeltaart, mmm!)
  • Nova Scotia Blueberry Fields 
  • Argentina Peanut Plains (voor de echte pindakaaslovers) 
''Chocolate makes my mouth happy

Soms heb je gewoon even een heerlijk blokje chocolade nodig en dat kan nog eens super gezond zijn ook, als je voor chocolade gaat met een cacaogehalte van minimaal 75%. Een echte aanrader is de raw chocolate reep van Lovechock, welke verkrijgbaar is in 6 heerlijke smaken. Let er bij het kopen van chocolade op dat het biologisch of faitrade is, een hoog cacaogehalte heeft en natuurlijke ingrediënten bevat. Dat is nog eens lekker genieten! Andere lekkere cacao-opties:

  • Cacaonibs
  • Zelfgemaakte chocolademelk van amandelmelk en rauwe cacaopoeder 
Houdt mijn blog in de gaten, want binnenkort komt er een vervolg met nog meer lekkere, gezonde snacks! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen