dinsdag 24 december 2013

Goede voornemens #1 Gezonder eten

Gauw nog even voor de kerst- en feestdagen lekker veel te snacken en snoepen in huis halen want je goede voornemen om gezonder te eten start volgend jaar. Herken je dat? Veel mensen willen gezonder gaan eten wat natuurlijk een heel goed voornemen is, maar het begrip gezonder eten is wel heel breed en onduidelijk. Stel jezelf een duidelijk en realistisch doel, nooit meer chips en patat en voortaan elke dag een grote portie rauwkost en een groene smoothie is misschien heel duidelijk maar het is niet realistisch. Stel voor je zelf daarom haalbare doelen op en werk hier langzaam naar toe, het roer hoeft niet in één keer om en af en toe wat lekkers hoort er gewoon bij. Stel bijvoorbeeld één hoofddoel vast en werk hier met kleine stapjes naar toe. Omdat veel mensen dit voornemen hebben, een paar leuke tips en tricks om gezonder te gaan eten! 


HOOFDDOEL: meer groente en fruit eten (2 stuks fruit en 200 gram groente per dag)
  • Begin eerst met het eten van minimaal 1 stukje fruit per dag en werk geleidelijk naar 2 of meer stuks fruit per dag. Probeer alle soorten uit die jou lekker lijken, zo neem je de ene dag een appeltje, de andere dag een schaaltje aardbeien. Afwisseling is the key! 
  • Probeer dagelijks meer groente te eten door eerst bij het avondeten een opscheplepel groente meer op te scheppen dan je normaal deed. Dat is al een heel goed begin! Probeer ook 3 keer per week een handje geschrapte worteltjes, snoeptomaatjes of plakjes komkommer te 'snacken'. 
HOOFDDOEL: minder vaak ongezonde dingen eten 
In de pauze een broodje bal met mayo, bij thuiskomst 2 gevulde koeken, 's avonds een patatje oorlog met appeltaart toe en die avond nog maar een zakje chips voor de gezelligheid..  Af en toe iets lekkers is heel normaal en daar moet je ook zeker niet mee gaan stoppen, maar houdt het bij normale porties en maak er geen gewoonte maar een speciaal momentje van, zo blijft het lekker en kun je er nog meer van genieten wanneer je een keer wat lekkers snoept of snackt.
  • Af en toe wat ongezonds is helemaal niet erg, zolang je het maar met mate doet.
    Veel mensen hebben bijvoorbeeld 1 keer per week een cheat day  waarop ze geen rekening hoeven te houden of iets gezond is of niet, nou is een hele dag alleen maar ongezond eten nou niet echt het beste idee van Nederland maar je kunt wel een dag instellen waarop je één normale portie eet van iets wat je echt heel erg lekker vindt. Betitel bijvoorbeeld zaterdag als dé dag waarop je lekker mag zondigen door een grote gevulde koek, een schaaltje paprikachips, een handje Skittles of iets anders waar je gek op bent. Zorg ervoor dat dit een normale portie is en dat je het ook echt bij die ene dag houdt, zo blijft het speciaal, leuk en blijf je gemotiveerd. 
  • Duik eens wat vaker zelf de keuken in! Veel 'ongezonde' dingen zijn al een stuk gezonder als je ze zelf maakt. Maak bijvoorbeeld eens chips uit de oven van zoete aardappelschijfjes bestrooid met paprikapoeder of besprenkel een appeltje met een snufje kaneel en zet het eventjes in de oven voor je gezonde treat. Door zelf te koken en bakken kun je heerlijk blijven genieten van je favourite foods maar is het wel een stuk gezonder! 
HOOFDDOEL: vaker nieuwe dingen proeven
Door af en toe iets nieuws te proberen, ontdek je dingen waarvan je nooit had gedacht dat ze zo lekker zouden zijn! Geef nieuwe dingen die je nog nooit eerder geproefd hebt een kans en schrap het cliché; wat een boer niet kent dat eet hij niet
  • Probeer 2 keer per week wat nieuws uit. Verruil je vertrouwde boterham met kaas eens voor een speltboterham met hummus, of verwissel de Calvé pindakaas eens voor een notenpasta van de natuurvoedingswinkel. Nieuwe dingen uitproberen is niet alleen leuk maar je leert er ook door wat je lekker vindt en wat echt niet, zo leer je steeds beter je smaak kennen. Vieren je smaakpapillen niet meteen een feestje? Probeer het dan eens te eten op een andere manier, zo vind ik tomaatjes uit het vuistje ruw gezegd afschuwelijk maar vind ik ze wel heerlijk op brood en door de groenteomelet. Blijf je iets niet lekker vinden dan heb je het in ieder geval geprobeerd en probeer je de volgende keer wat anders!
  • Stelt je moeder voor om vanavond eens wat anders te gaan koken? Zeg dan niet meteen nee tegen iets wat je nog nooit eerder geprobeerd hebt, wie weet proef je het en wordt het je lievelingsgerecht, geef het een kans en probeer het gewoon! 
Doordat ik zelf erg veel last had en heb van maag- en darmklachten kan ik weinig tot geen ongezonde dingen verdragen, waardoor het dus heel belangrijk is dat ik op mijn voeding let en gezond eet. Maar natuurlijk wil ik ondertussen ook lekker blijven eten en die combinatie kan heel goed samen! Ik probeer heel vaak nieuwe dingen uit en leer daardoor steeds meer lekker eten kennen. Gezond eten kan ook lekker eten zijn! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen