woensdag 22 januari 2014

Blue Zone-dieet

Helaas komt deze blog een stuk later dan ik van plan was, ik liep de hele week als een stresskip rond door de beruchte toetsweek: not so Blue Zone friendly, want zoals ik je in DEZE blog al vertelde passeren de blue zoners vaak de honderd door onder andere stress te vermijden. Maar niet alleen stress vermijden kan er voor zorgen dat je een gezond oudje wordt, gezond eten kan je hier namelijk ook een handje bij helpen. Stress heb ik dan deze week niet kunnen vermijden maar na een paar nachtjes heerlijk slapen en een lesje yoga kom ik daar wel weer bovenop, ik heb wel heerlijk én gezond gegeten tijdens de toetsweek vol met verse groene monstersmoothies, warme havermoutpapjes met noten en zelfgemaakte salades; wat dan wel weer helemaal thuis past in de blue zone spirit. Lees verder om te zien waar het dieet van een bewoner uit de Blue Zone uit bestaat. 

Typisch Europees trekje: voor het eten nog gauw even de broek wat minder strak trekken zodat je buikje straks helemaal rond gegeten kan worden om daarna heerlijk uit te buiken op de bank onder het genot van een dessert of een kopje Douwe Egberts. Dit is precies het tegenovergestelde van wat onze fitte blue zoners doen, zij houden zich namelijk aan de 80%-regel: ze eten totdat hun maag voor 80% vol zit. Natuurlijk is het een moeilijke opgave om te bepalen wanneer je voor 80% vol zit, dus probeer te eten totdat je redelijk verzadigd bent maar stop wanneer je het gevoel krijgt dat je buik de broekknopen eraf gaat knallen. 

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. 's Avonds eten ze in de Blue Zones een lichte, makkelijk verteerbare avondmaaltijd, de grootste maaltijd van de dag wordt namelijk in de ochtend gegeten. Dat is nog eens een fijn vooruitzicht wanneer je wekkertje weer om half zeven in de ochtend van zich laat horen!

In de Blue Zones wordt er nauwelijks pasta, brood en aardappelen gegeten. Wel eten ze met name in Icaria veel 'hele granen', kies dus wanneer je wel pasta of brood eet, eens voor de volkorenvariant.

Wanneer je aan tafel aanschuift bij een blue zoner is de kans groot dat je bordje vol ligt met bonen of peulvruchten, deze worden namelijk met regelmaat gegeten door de inwoners. Voor de vegetariërs onder ons is dit natuurlijk gesneden koek: die zijn allang bekend met de linzen, zwarte bonen en tuinbonen. Verruil de oude vertrouwde Hollandse stamppotjes of culinaire Italiaanse pasta's dus eens voor een chili con carne. Of probeer eens een vegetarische vleesvervanger op basis van soja. 

Minder vlees, meer vis. Vlees en dan met name varkensvlees staat niet vaak op het menu in de blue zones, gemiddeld maar vijf keer per maand! Wel staat er vaak vis op het menu zoals een lekkere vette zalm. Persoonlijk vind ik vis ook een stuk lekkerder dan vlees: gerookte zalm, gekruide kabeljauwfilet uit de oven of in olijfolie gebakken tonijnsteak: heerlijk! 


Spice it up met knoflook(poeder) of gebruik veel kruiden om je maaltijden een lekkere touch te geven. Een aantal veelgebruikte kruiden die iedereen in zijn keukenkastje zou moeten hebben zijn: kurkuma, basilicum, munt, rozemarijn. 

Een groot gedeelte van het dieet bestaat uit groente die de inwoners in hun eigen moestuintje verbouwen: vers én biologisch dus. Nu hoef je natuurlijk niet meteen een abonnement te nemen op een biologische groentetas, groenten uit het seizoen uit de dichtstbijzijnde supermarkt is al een goed en gezond begin. (Natuurlijk eten ze in de blue zones ook fruit maar de grote consumptie van groente springt er zeker uit!) 

'Tea is always a good idea', vooral groene thee is supergezond. Maar elke dag liters van dezelfde thee drinken, klinkt voor de meeste mensen niet erg aanlokkelijk. Wissel je standaard kopje Pickwick eens af met wat spannendere en chiquere thee zoals Chai Tea Latte of een Matcha Latte gemaakt met sojamelk.  

De bewoners van Loma Linda uit Californië zijn nuts about nuts, regelmatig wordt er een handje noten gegeten. Absoluut geen straf want wat kun je veel lekkers met noten maken en eten. Versier je ontbijtje eens met een een handje gemengde noten of besmeer je bammetje met een echte notenpasta zoals amandelpasta. 

Maar bovenal zijn blue zoners echte levensgenieters en houden ze dus ook van lekker eten met af en toe een glaasje wijn, geniet dus van je maaltijden, ook wanneer dit niet in het rijtje van dit dieet past. 

1 opmerking:

  1. Hey, ik heb je blog net ontdekt en ben al fan! Doe zo voort

    BeantwoordenVerwijderen