donderdag 2 januari 2014

Griep survival guide

We hebben het nieuwe jaar weer vol enthousiasme en vuurwerk ingewijd! Jammer genoeg kreeg ik afgelopen kerst niet alleen hele leuke cadeaus, ik kreeg namelijk ook een buikgriep waar je u tegen zegt. Misselijkheid, buikpijn, hoge koorts: het trio was weer aanwezig. Dus geen oudejaarsavond met champagne, oliebollen en liflafjes voor mij, nee, ik lag met een warm dekentje, wirwar haar en een emmertje naast me op de enige plek waar ik op dat moment wou zijn: de bank. Niet het beste uiteinde van 2013 maar gelukkig kan ik nu weer met een frisse start en een goed geactiveerd immuunsysteem het jaar beginnen! Helaas ben ik niet de enige die last had van een hardnekkig (buik)griepje, onze geliefde zanger meneer Chung en soapie Marly van der Velden zijn ook getroffen door de buikgriep, op dit moment heerst het enorm, de hoogste tijd voor een survivalguide voor de (buik)griep!


''I'm sick and tired of being sick and tired.
Wanneer je echt de griep hebt, is het heel onverstandig om nog je normale activiteiten te gaan doen, tijd om je ziek te melden en je sportschoenen te laten liggen. Trek een heerlijk zachte pyjama aan en kruip onder de warme wol! Je lichaam heeft nu vooral veel rust nodig om optimaal te kunnen herstellen, het beste is om lekker veel te slapen; maar wanneer je veel last hebt van pijn of misselijkheid is slapen misschien niet een optie, nestel je dan lekker op de bank met een leuke tv-serie of animatiefilm! Tijdens mijn buikgriep kwamen de DVD-boxen van Gossip Girl goed van pas, niks is fijner dan een goede dosis gossip, humor en bedrog terwijl je lamlendig op de bank ligt! 
''Eat the flu away!
Waarschijnlijk is je eetlust op het moment van ziek zijn niet optimaal, maar probeer toch te eten! Het lijkt misschien logisch dat je niet zoveel hoeft te eten omdat je alleen maar ligt te rusten en geen honger hebt maar al die zogenaamde soldaatjes die in jouw lichaam aan het vechten zijn tegen de infectie of bacterie, kunnen hun broodnodige energie wel gebruiken. 

Wanneer je net als ik geen griep maar buikgriep hebt, is de kans erg groot dat je veel moet overgeven en last hebt van diarree. Ik kon helaas niks tot weinig binnenhouden en heb daarom twee dagen lang niet veel kunnen eten, dit is niet erg: je lichaam moet nu namelijk even van het voedsel af om optimaal te kunnen genezen. Probeer wel veel te drinken: thee, water maar ook limonade is erg goed! Wanneer je eetlust langzaamaan weer terugkomt kun je beginnen met het eten van kleine beetjes vloeibaar of licht verteerbaar voedsel. Iedereen weet dat vitamientjes onmisbaar zijn maar als je ziek bent is de kans groot dat je absoluut geen zin hebt in rauwe wortels, harde appels en zure sinaasappels. Neem dus gewoon waar je zin in hebt! De laatste dagen heb ik geleefd op vla, smoothies, boterhammen met kaas en potjes met gepureerd fruit. Eet dus gewoon waar je op dat moment zin in hebt, alles wat je binnenkrijgt is namelijk al mooi meegenomen. 
''Hot showers
Wanneer je als een zwak vogeltje belabberd op de bank ligt, is de stap om te gaan douchen niet erg verleidelijk. Maar wanneer je eenmaal onder de warme straal staat is het heerlijk, dus probeer wanneer je je goed genoeg voelt om toch even onder de douche te gaan staan. Hierdoor krijg je weer een lekker fris gevoel en wanneer je last hebt van je luchtwegen kan zo'n stoomdouche ook nog eens verlichtend helpen. 
''Het komt wel goed, schatje. 
Laat je lekker verwennen door je liefhebbende en zorgzame moeder! (Daar zijn ze voor toch?) Moeders vinden het heerlijk om je lekker te verzorgen wanneer je ziek bent: met liefde gemaakte kippensoep, een vers gezet bakje thee die alleen jouw moeder zo lekker kan zetten, of ze schud nog even je kussen op om het je wat comfortabeler te maken. Als je net zo'n lieve mama hebt als ik, wordt ziek zijn vast wat dragelijker door alle liefde waarmee je wordt overspoeld. Ziek dus goed uit en laat je ondertussen lekker verwennen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten