woensdag 15 januari 2014

Salade bouwen

Tosti's bouwen is zo passé, een hippe salade bouwen anno 2014, dat is pas hip. Salades zitten (als je het goed doet) vol met verschillende groenten, zijn makkelijk te maken én mee te nemen, vullen goed en bovenal is er zoveel variatie mogelijk! Met alle goede voornemens, die hopelijk nog niet allemaal samen met het oud vuil buitenshuis zijn gezet, is het hoog tijd voor een guide om heel makkelijk een lekkere salade samen te stellen, zonder kant-en-klare croutonpakjes en dressingzakjes maar wel met veel smaak!

Ben je het tegenovergestelde van een keukenprins(es) en raak je al in posttraumatische stress wanneer je een ei moet bakken? Een salade is easy; je hoeft niet te bezitten over kookskills of Michelinsterren om een salade te maken, het heet namelijk niet voor niets 'bouwen', de makkelijkste salades bestaan maar uit een paar ingrediënten en je kunt het helemaal eigen en naar jouw smaak maken door dingen weg te laten of toe te voegen. 

De basis voor een salade bestaat vaak uit ijsbergsla, het voordeel van sla is dat het eigenlijk overal wel bijpast maar je kunt ook eens out-of-the-box denken en wat anders kiezen zoals 1 à 2 handjes:

  • rucola, spinazieblaadjes, romana sla, boerenkool 
Om de salade wat meer smaak en voedingsstoffen te geven kun je allemaal verschillende soorten groenten maar ook fruit toe voegen! Meestgebruikte favorieten zijn toch wel komkommer, tomaatjes, ui, worteltjes en paprika maar je kunt ook kiezen voor:
  • (zure) appel, avocado, selderij, sinaasappel, aardbeien
Maak van je voorgerechts- een hoofdgerechtssalade door lekkere producten met eiwitten toe te voegen zoals:
  • wilde zalm, tonijn, (gerookte) kipstukjes, garnalen 
Wanneer je liever geen vis of vlees eet, eens zin hebt in wat anders of wanneer je vegetarisch bent is er ook nog genoeg keus: 
  • gekookt eitje, hüttenkäse, tofu, mozzarella 
Bang dat je salade een droge hap wordt zonder je standaard mayonaise of dressing? Probeer dan eens andere smaakvolle 'dressings' zoals:
  • olijf- of walnootolie, sap van een (halve) citroen, limoen of grapefruit, balsamico, hummus 
Voor wat extra smaak en pit kun je kruiden of smaakvolle extra's toevoegen:
  • olijven, Parmezaanse kaas, rozemarijn, munt, basilicum, rozijnen, augurkjes, kappertjes 
Houd je van een lekkere crunch en bite? Voeg dan nog wat knapperige extra's toe:
  • amandelen, pijnboompitten, chiazaad, pompoenzaden, walnoten
Wanneer je niet genoeg hebt aan 'alleen een salade' dan kun je nog wat boontjes of granen toevoegen om er een lekkere volledige maaltijd van te maken een echte win-win situatie want je voegt ook meteen extra vezels toe.
  • quinoa, linzen speltpasta, kikkererwten, bulgur, boekweit, farro, teff
De zoektocht naar een perfecte salade kost veel tijd, creativiteit en variatie maar om je alvast een paar handgrepen te geven zijn hier een paar van mijn favoriete salades:
  • avocado + wilde zalm + komkommer + rucola + kappertjes 
  • wortel + komkommer + zure appel + tonijn + hüttenkäse 
  • radijs + komkommer + wortel + tofu + pijnboompitjes 
  • ijsbergsla + maïs + tomaat + kip + hummus + gekookt ei 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen