donderdag 6 maart 2014

Superfoods: niet zo super volgens het Voedingscentrum

De kans is groot dat je vandaag al tientallen keren bent gebombardeerd met het nieuws dat het Voedingscentrum deze morgen een kritisch bericht plaatste over superfoods en ons zelfs waarschuwt voor superfoods. Volgens het Voedingscentrum maken superfoods je niet gezond(er) maar doet de Schijf van Vijf dat wel. Inmiddels heb je vast al veel verschillende meningen gelezen maar als foodblogger wil ik ook graag even mijn spreekwoordelijke gojibes kwijt!


Volgens het Voedingscentrum zijn superfoods niet 'super', ze zijn net zo gezond als groente en fruit en zijn daarom geen onmisbare aanvulling op je voeding. Ik ben het er mee eens dat je niet perse superfoods nodig hebt om gezond te eten en dat superfoods ook geen magische poeders, grassen en bessen zijn die ervoor zorgen dat je de dans ontspringt als het aankomt op ziektes zoals kanker. Wel denk ik dat superfoods een lekkere en gezonde aanvulling kunnen zijn.

Leven op gojibessen, tarwegras sapjes en spirulinapoeders is natuurlijk geen gezond eetpatroon, maar dat is een dieet van appels, peren en spinazie ook niet evenmin als een dieet van alleen brood met kaas. Met andere woorden: of je nou wel of geen superfoods eet: variatie in je voeding en genoeg voeding(sstoffen) is het allerbelangrijkst.

Wanneer je in goede conditie bent en je op en top fit voelt, heb je waarschijnlijk minder behoefte aan superfoods dan wanneer je last hebt van een vervelend kwaaltje. Ik denk dan ook dat superfoods een fijne aanvulling kunnen zijn wanneer je ergens last van hebt of een tekort aan voedingsstoffen hebt. Een klein voorbeeldje: we weten allemaal dat omega-3 vetten goed voor je zijn, ook weten we inmiddels dat dit vooral voorkomt in vette vis. Nou lijkt de oplossing simpel: dan eet je regelmatig een lekker vet visje. Maar als je absoluut geen viseter bent en je omega-3 vetten wel kunt binnenkrijgen door chiazaad of lijnzaad, dan is dat toch een perfecte oplossing? Persoonlijk heb ik veel last van mijn darmen en heb er dan ook zeker baat bij om juist wél superfoods als extraatje te gebruiken zodat de boel wat soepeler verloopt. 

Wat ik absurd vind is dat het Voedingscentrum ons wel waarschuwt voor superfoods maar niet voor de zogenaamde Ik-kies-bewust-producten die hun blauwe of groene sticker verdient hebben doordat ze nauwelijks koolhydraten, calorieën of vet bevatten terwijl we die voedingsstoffen gewoon nodig hebben. Wel bevatten deze producten een lijst met E-nummers van hier tot Tokio. Naar mijn mening is het een stuk minder gevaarlijk om eens een handje moerbeien te eten dan zo'n chemisch zakje met 0% vet chipjes. 

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat afwisseling tussen voeding zoals vis, groente, fruit, vlees, noten, zaden, granen, zuivel etc. + genieten van eten van groot belang is. Ook denk ik dat het vooral belangrijk is dat je je goed voelt bij wat je eet. Of dat nou een appel is, een chipje of een tarwegras shotje. Ik blijf in ieder geval lekker genieten van eten en daar horen in mijn geval ook zeker superfoods als lekkere toevoeging bij! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten