woensdag 19 maart 2014

Wat vertelt jouw snack attack?

Ben je een echte snoepkont en krijg je gedurende de dag enorme snack attacks waarbij je het liefst grijpt naar de niet zo gezonde tussendoortjes van zoute chips om je paprikavingers bij af te likken en suikerbommetjes zoals zure matten en dropjes? De kans is groot dat jouw lichaam je dit snacksignaaltje geeft omdat je op dat moment een tekort hebt aan een of meerdere voedingsstoffen en nee, dat betekent niet dat je een goed excuus hebt om je een paar keer per dag te vergrijpen aan de schepsnoepafdeling, er zijn namelijk genoeg gezonde alternatieven om je snack attack te overleven en je lichaam een boost te geven! 
Enorme zin in..

..fastfood zoals patat, frikandellen en kroketten en andere salty food wat je tussen een burgerbroodje bij de snackbar kunt halen? In feite betekent dit dat je lichaam behoefte heeft aan een beetje zout, dit klinkt misschien raar omdat we van alle kanten bekogelt worden door slogans met 'minder zout' en 'te veel zout is slecht', dat klopt ook: te veel zout is slecht. Maar te weinig is ook niet bevorderlijk. Vooral wanneer je een zware training achter de rug hebt of wanneer je in de zomermaanden een paar uur lang in de brandende zon hebt gelopen en gezweet hebt als een otter, kan het zijn dat je lichaam behoefte heeft aan wat zout. Ga dan niet meteen langs de McDrive maar probeer eens..

..pasta, chips, aardappelen en (wit) brood? Wanneer je de hele dag als een bezig bijtje hebt rond gevlogen en geen moment hebt stilgezeten of simpelweg een stofwisseling hebt met de snelheid van een Ferrari, geeft je lichaam een seintje dat het behoefte heeft aan energie. Een zak chips geeft snel energie maar helaas blijft dit effect niet lang aanwezig. Beter is om op zo'n moment te kiezen voor de volkoren of spelt variant óf juist te gaan voor eiwitten, deze geven je langer een verzadigd gevoel waardoor je weer je bezige jij kunt zijn. Probeer eens..
  • een gekookt eitje, een glas sojamelk of neem eens peulvruchten (die bevatten niet alleen langzame koolhydraten maar ook nog eens een fijne dosis eiwitten) om dit nog wat leuker te maken kun je van kikkererwten gezonde Cookie Dough maken: dat is nog eens verantwoord en lekker toegeven aan je snack attack! 
..een grote kop koffie? Wanneer je zin krijgt in een grote mok koffie oftewel in cafeïne, heeft je lichaam in werkelijkheid behoefte aan ijzer. Vooral wanneer de beruchte rode week van de vrouwen onder ons er weer aan zit te komen, is de kans groot dat je snakt naar koffie of thee. IJzer zorgt ervoor dat het lichaam zuurstof snel kan vervoeren en wanneer je niet genoeg ijzer binnen hebt gekregen, kun je je slap gaan voelen. Neem in plaats van een Starbucks of Latte special eens..
  •  rauwkostsalade, rauwe cacao(nibs) of gedroogd fruit zoals abrikozen, vijgen en rozijnen
..chocolade zoals paaseitjes en -haasjes? Grote kans dat je enorm veel zin krijgt in chocolade wanneer het klokje rond vieren tikt, dit is namelijk het moment waarop je lichaam even een dipje krijgt en dit kan je een vermoeid gevoel bezorgen. Chocolade bevat magnesium en dat is precies wat je lichaam op dit moment nodig heeft. Een leuke bijkomstigheid: je kunt tijdens deze snack attack nog steeds grijpen naar chocolade maar probeer dan wel voor de healthy variant te gaan zonder geraffineerde suiker en met een hoog cacaogehalte (minstens 75%), waardoor je optimaal kan genieten en niet meteen een suikerdip krijgt. Probeer ook eens..
  • cacaonibs of -boontjes, biologische pindakaas, amandelpasta, chocolade van het merk Lovechock of Vivani, een handje noten of gemixte zaden
..een grote schepsnoepzak vol met zoetigheid? Helaas pindakaas, dit betekent niet dat je lichaam behoefte heeft aan simpele suikers, dit betekent dat je lichaam energie nodig heeft en wel het liefst in de vorm van fruit, neem in plaats van een kleurvolle mix van zure matten, apenkoppen en droplolly's eens een vrolijke combinatie van..
  • kiwi, banaan, appel of aardbeien

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen