donderdag 24 april 2014

Start blij en begin mei met een ei

Tijdens de paasdagen hebben we heel wat eieren verstopt onder de bosjes en weggesnoept tijdens de uitgebreide brunches en luxe ontbijtjes in de vorm van kippen en haasjes. Ikzelf ben het hele jaar door gek op eieren op welk moment van de dag en in welke vorm dan ook: gekookt, gebakken, geroerd of in de vorm van een lekkere eiersalade: ei love it! Door alle horrorverhalen over cholesterol die al jarenlang van oor tot oor gaan, behoren eieren helaas tot de minst begrepen voeding die er is. Ook heb je stresskippen die het neusje van de zalm weggooien door alleen het eiwit te eten en vervolgens het heerlijke gouden hartje te vermorzelen. De hoogste tijd om alle misverstanden de wereld uit te helpen en het hele jaargetij de paasgedachte erin te houden door dagelijks een eitje te eten! Natuurlijk hoort daar een eieren-koken-cheat-sheet bij zodat de culinaire dummies onder ons voortaan ook kunnen genieten van een perfect gekookt eitje. 


Verhogen eieren dan niet je cholesterol?
Wanneer je verbaasd de eivermijders vraagt waarom ze geen heerlijk vers eitje bij hun zondagsontbijtje willen, is het meestvoorkomende antwoord: omdat eieren het cholesterol verhogen. Gelukkig is dit een fabel van het hoogste niveau want uit meerdere studies is gebleken dat eieren het cholesterol niet verhogen, integendeel zelfs: eieren zorgen voor een verlaging van het cholesterolgehalte. Uit een onderzoek van 12 dagen bleek dat mensen die gedurende deze tijd dagelijks drie eieren aten een lager cholesterolgehalte hadden dan mensen die geen eieren aten. Ook bleek dat het eten van drie of vier eieren per week gunstiger was voor het cholesterol dan een beperking van maar één eitje per week. Dit komt doordat het eten van voeding met veel cholesterol (zoals eieren dus) ervoor zorgt dat je lichaam het eigen cholesterolgehalte verlaagt om zo een juiste balans te creëren. 

Eigeel is het nieuwe wit
Ben je een typische dieetgoeroe die het lekkerste gedeelte aka het eigeel weggooit? Je bent helaas niet de enige, erg veel mensen gooien de dooier weg omdat deze bekend staat als de slagroom op de aardbeien, oftewel: het ongezonde van het gezonde. Ook dit fabeltje kan bij het oud vuil want het eigeel is juist het gezondste deel van je eitje. Het grootste deel van de schatkist aan gezonde vetten, vitamines en mineralen zit in de dooier, het eiwit bevat daarentegen een stuk minder van deze goede stoffen en ook de eiwitten uit het eiwit zijn beter op te nemen wanneer je het ei in zijn geheel eet. 

EGGSelent eggs
Nu we de cholesteroldrol hebben doorgespoeld, is het tijd om eens te kijken naar alle voordelen van eieren, want dat zijn er een hoop. Eieren zijn gezond voor je want..
  • ze zitten bevatten een groot stuk van het vitamine en mineralenalfabet en zitten propvol vitamine A, B, C, D, E en K
  • eieren zijn een perfecte bron van eiwit en zijn ook fantastische vleesvervangers
  • door de aanwezige gezondheidsstofjes krijgen je haar en nagels een echte beautyboost
  • ze zorgen ervoor dat je hersenen optimaal kun werken 
Ondanks mijn lengte ben ik een grote eter, waardoor ik het belangrijk vind dat de maaltijden die ik eet goed vullen en dat ik niet na een uurtje weer een berehonger heb. Dat is ook een van de redenen waarom ik zo gek ben op eieren: ze vullen enorm goed! Wanneer je een ei verwerkt in je ontbijt of lunchmaaltijd is de kans groot dat je heel wat uurtjes later nog steeds een verzadigd gevoel hebt. Het eten van een eitje bij de broodmaaltijd kan ook een verstandige keuze zijn: door de gezonde vetten stijgt je bloedsuikerspiegel minder snel en krijg je dus geen last van de zogenaamde suikerdip. De volgende keer dus geen french toast met jam maar een lekker spiegeleitje!

VeelzEIdig
Het leuke aan eieren vind ik de veelzijdigheid: je kunt met eieren zo veel lekkere dingen maken. Ook kun je de simpelste salades naar een hoger culiniveau tillen door er een gepocheerd eitje op te leggen. Een gekookt of gebakken eitje is natuurlijk al een traktatie maar voor een iets uitgebreidere versie kun je gaan voor..

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen