zaterdag 3 mei 2014

Gezonde vervangers voor sportdrank

Sportdranken doen mij altijd denken aan joggingbroeken. Ze zijn in het leven geroepen voor sportfanaten, marathonlopers en zwetende joggers maar worden gebruikt door couch potatoes, oftewel door fanatieke bankhangers. Een sportdrankje klinkt misschien gezond maar in feite is en blijft het suiker met vijf verschillende benamingen en als extraatje een leuk kleurstofje en wat vitamines uit een potje. Er is natuurlijk niks mis met het opslurpen van zo'n felgekleurd drankje nadat je een marathon hebt gerend of je door een zware training hebt gebikkeld die langer dan een uur duurde. De koolhydraten kunnen namelijk snel in het bloed worden opgenomen om de reserves in de spieren weer aan te vullen en daarnaast is een sportdrank meteen een manier om het verloren vocht weer bij te vullen. Wanneer je echter probeert een bewuster bezig bijtje te worden, zijn er veel gezondere én lekkere vervangers voor sportdranken, die niet alleen gezonde koolhydraten maar ook veel natuurlijke vitamines en mineralen bevatten.


Kokoswater 
Perfect voor en tijdens een training maar ook lekker nadat je een korte training hebt gehad
De kokoshype is nog lang niet afgelopen: kokosolie, kokossnippers en nu zelfs kokoswater.
Kokos is enorm gezond en met name het kokoswater dat van de jonge groene kokosnoot komt, is een goede vervanger voor een flesje sportdrink. Kokoswater zit boordevol elektrolyten en vitamines die ervoor zorgen dat je vochtbalans op peil blijft en je spieren zichzelf optimaal kunnen herstellen. Kokoswater is met name handig om te nemen vóór het sporten omdat het een energie boost geeft, maar dit tropische drankje is ook een fijne dorstlesser na een lesje pilates of yoga. Wanneer je echter door een groot bos hebt hardgelopen of je spieren hebt afgemat met fitness, bevat kokoswater niet genoeg voedingswaarde om de reserves bij te vullen. Door er een lekkere banaan of bakje met yoghurt bij te eten, is dit probleem opgelost!

Rode bietensap
Perfect voor je gaat trainen
Bij het lezen van de naam van dit sapje kreeg je vast een hoofd zo rood als een biet maar toch is het drinken van dit rode sapje een enorme hype onder de sporters en met name onder de hardlopers. De smaak is niet om over naar huis te schrijven maar dit rode sapje is minstens zo gezond als de groene tarwegrasshotjes. Een glaasje rode bietensap voordat je gaat sporten, zorgt er door de aanwezigheid van nitraat en ijzer voor dat je spieren beter gaan werken. Wel wordt er gewaarschuwd voor het drinken van rode bietensap in combinatie met een vismaaltijd (bah), dit kan namelijk zorgen voor een omzetting van nitriet en dat is dan weer niet zo goed voor je. 

Groene smoothie
Perfect na een zware training
Een groene smoothie is altijd een goed idee! Smoothies zijn makkelijk te maken en een smoothie bevat al gauw 1 à 2 stuks fruit, een grote portie bladgroente en ongeveer 300 à 500 ml vocht. Je kunt de groene smoothie zo lekker, gezond en smaakvol maken als jij wilt door het toevoegen van allerlei verschillende soorten fruit en toevoegingen zoals:

  • banaan wordt makkelijk en snel opgenomen in het bloed en is daarom een goede aanvuller van reserves na een training.
  • spinazie/boerenkool deze bladgroenten zitten vol met vezels en eiwitten en staan niet voor niets bekend als superfood.
  • chlorella/spirulina zitten bomvol vitamines en mineralen en zijn een perfecte bron van eiwit wat met name belangrijk is na een krachtsessie. 
  • hennepzaad bevat veel gezonde vetten en is daarnaast rijk aan eiwitten, i.p.v. hennepzaad kun je ook hennep proteïne poeder kopen: dit is geen chemisch poedertje maar een soort van eiwitpoeder gemaakt van uitsluitend hennepzaad. 
Water met een smaakje
Perfect tijdens de training
Nee, water met een smaakje betekent geen hip flesje met toegevoegde vitamines en een felroze kleurtje uit de supermarkt. Dit soort drankjes mogen dan een hip imago hebben, het is niets meer dan water met een smaakje. Dat kunnen we heel goed zelf maken en dat is ook nog eens: veel leuker, gezonder, lekkerder én goedkoper! Water met een smaakje is net als kraanwater een fijne dorstlesser tijdens het sporten maar bevat naast vocht ook nog eens veel voedingsstoffen zoals vitamine C. All you have to do is je favoriete fruit(soorten) met genoeg water, een nachtje van te voren in je waterflesje doen en de dag erna kun je genieten van een zelfgemaakt water met een smaakje! Lekkere combinaties zijn:
  • limoen + citroen
  • aardbei + blauwe bessen
  • ananas + mango + sinaasappel
  • komkommer + limoen + munt

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen