dinsdag 20 mei 2014

Witte chocoladepasta


Als er een ding was waar je me als klein blond meisje in roze pyjama midden in de nacht voor wakker mocht maken, dan was het wel een pot witte chocoladepasta. Het liefst met nog een klein zoet bodempje zodat ik het laatste beetje romige smaaksensatie uit de pot kon lepelen. Er was één regel die ik als klein meisje maar al te graag hanteerde: het laatste beetje in de pot witte pasta is van Rilana. Ik geloof er heilig in dat je in een gezonde levensstijl niks van alle lekkernijen zou moeten missen en dan al helemaal niet van de zoete romige traktaties. Vandaar dat ik vol enthousiasme op zoek ging naar een recept voor gezonde witte chocoladepasta. Dat zou vast te vinden moeten zijn want ik kon me absoluut niet voorstellen dat ik de enige was die net zo gek is op pindakaas als op witte chocoladepasta (en we weten allemaal hoeveel ik van pindakaas houd). Geloof het of niet maar Google had geen enkel bruikbare recept voor mij in de aanbieding, dat is nog eens helaas suikervrije pindakaas! Nou ben ik natuurlijk de slechtste keukenprinses niet, dus ik bond mijn koksschort voor, zette mijn tiara op en creëerde een gloednieuw recept voor witte chocoladepasta. Na de eerste proefronde was ik meteen verkocht: dit is een top recept! Het romigste roomijsje kan nog niet eens opboksen tegen de rijke smaken van deze witte chocoladepasta en om de climax nog uitbundiger te maken: deze chocoladepasta bevat geen suiker, ei gluten of zuivel (lactose). Ik vraag me nu met samengetrokken wenkbrauwen af waarom MasterChef Junior mij nooit benaderd heeft, dit recept is geniaal en vandaar dat ik 'm met liefde met jullie deel. Heerlijk op de boterham, over de havermout of gewoon als kleine Rilana: met de lepel uit de pot. Ik zeg geniet er lekker van!

Ingrediënten voor 1 klein potje (circa 150 gram)
  • 3 à 4 grote eetlepels natuurlijke cashewnotenpasta (of circa 50 gram cashewnoten)
  • 2 eetlepels cacaoboter (kun je vervangen door extra vierge kokosolie)
  • 35 gram witte amandelen 
  • 10 druppeltjes Greensweet-stevia vanille (of ter vervanging: 10 gram lucumapoeder óf 10 gram kokosbloesemsuiker/palmsuiker + het merg van 1 klein vanillestokje)  
  1. Smelt de cacaoboter in een schaaltje in de magnetron of au bain marie in de pan.
  2. Doe de cashewnoten(pasta) samen met de witte amandelen, de stevia en de gesmolten kokosolie in de keukenmachine en meng het goed door totdat het de gewenste dikte heeft (ik vind zelf een beetje crunch erg lekker maar wanneer je meer van een gladde pasta houdt, moet je wat langer door mixen). 
  3. Proef of het qua smaak voor jou perfect is, zo niet voeg dan nog wat toe van de cashewnotenpasta of de stevia. 
  4. Doe de witte chocoladepasta in een grondig schoongemaakt potje en geniet van deze heerlijke traktatie!

5 opmerkingen:

  1. Heb je misschien een idee voor een alternatief voor cashewnoten? Ik kan daar namelijk niet tegen... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tahini (sesampasta) is ook een goede vervanger!

      Verwijderen
  2. Dit klinkt echt lekker! Ben nog steeds op zoek naar lekker en gezond broodbeleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet slecht, maar... heeft een pindakaas achtige ondertoon wat welicht met de cashewnoten te maken heeft. Helaas lus ik absoluut geen pindakaas en dus vind ik ook deze zweem van pindakaas storend. Enig idee hoe ik dit weg krijg? Bijv. Cashewnoten vervangen voor witte (gepelde) hazelnoten o.i.d.?

    BeantwoordenVerwijderen