zondag 8 juni 2014

Quinoa het krachtvoer voor superfoodies


'Rilana, wat eet jij daar?' een typische vraag die ik dagelijks gesteld krijg. Met goede moed en een lichte vorm van irritatie, vertel ik wat voor lekkers ik nu weer in mijn mondje prop en meestal wordt er dan geïnspireerd gekeken hoe ik de rest verorber. Behalve wanneer ik trots mijn zin begin met het woord quinoa. Dan is de meestvoorkomende reactie geen indrukwekkend oogknippertje. Nee, dan wordt er KIEN-WAT?! geschreeuwd. Het is natuurlijk ook wel angstaanjagend zo'n pseudograan. Aardappels, brood en rijst zijn een van de cruciale hoekstukken van de Hollandse pot en zo'n bekbrekend quinoa is dan ook zeer indrukwekkend. Toch zijn de glutenvrije pseudogranen zoals amarant, boekweit en quinoa helemaal hot and happening sinds de komst van menig gezondheidsgoeroes. Met name Rens Kroes probeert heel Holland aan de gezonde bak en quinoa te krijgen. Ik ben in ieder geval helemaal dol op quinoa (kien-wah) en vertel je dan ook graag meer over dit schrikbarende superfood! 



Quinoa in een superjasje 
Met vlag en wimpel heeft quinoa het certificaat van superfood verdient. De kleine pseudogranen hebben een waslijst van vitamines en mineralen waaronder de hele familie van B-vitamines. Deze vitamines zorgen o.a. voor glanzende haren, een stralende huid en sterke nagels plus ze zorgen ervoor dat onze stofwisseling optimaal kan werken. Ook is quinoa een bron van mineralen, in het bijzonder van magnesium dat verlichting kan geven bij heftige migraineaanvallen. Magnesium zorgt ervoor dat de bloedvaten ontspannen waardoor het aantal en de heftigheid van de migraineaanval(len) afneemt. 

Quinoa als krachtvoer voor sporters
Een van de redenen waarom ik pseodogek ben op quinoa is omdat het een goede bron is
van langzame koolhydraten. Op dagen dat ik in de vroege ochtend sport, begin ik de dag goed met een ontbijtje waar quinoa regelmatig een onderdeel van uitmaakt. Doordat quinoa langzaam wordt opgenomen in het bloed, houd je gedurende de hele training genoeg energie. Daarnaast is quinoa een fantastische bron van eiwitten doordat het de perfecte samenstelling heeft van eiwitten, hierdoor zijn de eiwitten makkelijker op te nemen voor spieropbouw. 

Quinoa als glutenvrij alternatief
Wanneer je een glutenintolerantie hebt, zijn granen een zeer gevoelig puntje. Maar ook wanneer je gevoelige darmen hebt of kampt met een darmaandoening, kan het verstandig zijn om een tijdje gluten met mate te eten of helemaal te schrappen. Quinoa kan dan een lekker en gezond alternatief zijn, naast de langzame koolhydraten en eiwitten is het ook nog eens een goede bron van vezels. Deze ondersteunen een goede darmwerking en zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd.

Leuk hoor.. maar hoe eet je quinoa?
Quinoa kun je qua vorm en grootte vergelijken met rijst maar de smaak is anders, het heeft een aardse nootachtige smaak wat met veel verschillende dingen goed te combineren is. Quinoa wordt meestal gebruikt als glutenvrije vervanger in hartige hoofdgerechten van rijst, couscous of bulgur. Persoonlijk ben ik meer van de zoete variant van quinoa, lekker in combinatie met kaneel, cacao nibs en banaan. Maar je kunt natuurlijk ook eens gek doen en je rijstwafels vervangen door zelfgemaakte quinoawafels (klik hier voor het recept). Toch blijft mijn all time favourite de in thee gekookte quinoa (klik hier voor het recept), heerlijk romig en een superontbijtje op de zaterdagochtenden wanneer BodyPump weer op de planning staat. 

Je kunt quinoa HIER online kopen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten