woensdag 16 juli 2014

Amandelen, de supernoot voor sporters


I'm nuts about nuts! Persoonlijk vind ik noten een van de lekkerste én gezondste voedingsmiddelen die Moeder Natuur ons cadeau doet. Noten zijn een fantastische veganistische bron van eiwitten en gezonde vetten, de kleine krachtpatsers zijn in veel hartige en zoete gerechten te verwerken en bovendien zijn noten gewoon hartstikke lekker! Amandelen worden niet voor niets de supernoot onder de noten genoemd. Iedereen kan genieten van de smaak en voordelen van amandelen.. mits Malafide je niet vervloekt heeft met een notenallergie natuurlijk. Met name sporters doen er goed aan om dagelijks een portie amandelen te nemen zoals een snack uit het vuistje als snack of in de romige amandelpastavorm. 


Veganistische bron van eiwit
Noten en amandelen staan bekend om hun hoge gehalte aan gezonde vetten. Maar wist je dat ze ook erg rijk zijn aan eiwitten? Naast hun gezonde vetten bevatten amandelen per 100 gram ook nog eens 25 gram eiwitten, wat zeer interessant is voor sporters. Who needs a protein shake? Na een uurtje in het krachthonk kun je een grote eetlepel amandelpasta mengen door je post work out smoothie of door je havermoutpap om de spieren te laten groeien! 

Antioxidanten
Een intensieve krachttraining of een uitputtende cardiosessie is niet alleen voor onszelf maar ook voor onze lichaamscellen een zware opgave. Tijdens het sporten komen er vrije radicalen oftewel giftige stofjes vrij die je lichaam moet opruimen. Antioxidanten kunnen je lichaam hier een handje bij helpen. Oxidatieve schade is een natuurlijk proces maar toch is het verstandig om je dieet te verrijken met antioxidanten uit voeding. De antioxidanten zoals vitamine E die voorkomen in amandelen beperken de schade en helpen ons lichaam een handje bij het herstellen van onze cellen.

Langdurige energie
Als er een ding is wat een sporter altijd goed kan gebruiken, dan is het wel een flinke portie energie. In vergelijking met andere noten, bevatten amandelen de meeste voedingsstoffen die aantrekkelijk zijn voor sporters. Amandelen bevatten veel mineralen, zoals magnesium en koper dat ons lichaam helpt bij het verkrijgen van energie uit voeding.  Havermout met banaan en amandelen of amandelpasta is een perfect ontbijtje voor het sporten, het geeft langdurig energie en bevat een goede verhouding van vetten, koolhydraten en eiwitten.

Uithoudingsvermogen

We willen onszelf altijd verbeteren, of dit nou een langere afstand is, een sneller tempo of een training met zwaardere gewichten. Amandelen bevatten twee stofjes genaamd quercetine en arginine, een fijn voordeel van deze stofjes is dat zuurstof makkelijker en sneller de spieren kan bereiken. Spieren hebben hierdoor minder zuurstof nodig om dezelfde hoeveelheid energie te leveren, dit zorgt ervoor dat je betere prestaties kunt leveren. 

Dit artikel is door herbalgreeninfinitea geschreven voor SportsNuts. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen