dinsdag 29 juli 2014

Greensweet Stevia Belgische chocolade


'A balanced diet is chocolate in both hands'. 

Een tijdje terug schreef ik een review over de gezonde suikervervangende steviadruppeltjes van Greensweet Stevia (lees hier). Sindsdien zijn mijn geliefde flesjes met magische druppeltjes nog steeds niet op terwijl ik ze met liefde en regelmaat gebruik in gerechten die om zoet schreeuwen. Vlak daarna kreeg ik een mailtje of ik ook de chocolade zou willen testen. Daar hoefde ik natuurlijk geen nanoseconde over na te denken. Een heerlijk blokje chocolade is voor mij hetzelfde als een koekje voor ons populaire blauwe monstertje. Repen, letters, eieren of koekjes: ik hou van alles met een gouden chocoladerandje. Het zit in de genen want mijn moeder is ook een geweldig chocolademonstertje. Helaas moest de chocoladeliefhebster in mij getemd en licht uitgehongerd worden sinds ik mijn suikervrij toer begon. Natuurlijk kon ik haar stil houden met cacaonibs maar de lust naar Belgische chocolade bleef hangen. Dolblij was ik dus toen ik mijn pakketje met maar liefst 6 chocoladerepen in ontvangst mocht nemen. Benieuwd naar de voordelen en de smaak van de chocolade gezoet met stevia? Lees dan gauw verder!


De voordelen van stevia: suikervrij én een goede vervanger voor diabetici 
Stevia klinkt altijd zo chemisch aan in de oren maar het is een natuurlijk product. Het steviaplantje is vele malen zoeter dan suiker maar bevat geen calorieën (en dus geen koolhydraten). Daarnaast is stevia een stuk liever voor je bloedsuikerspiegel waardoor het met name voor diabetici een perfecte suikervervanger is. 

Chocolade is natuurlijk de nummer 1 onder de lekkere traktaties maar helaas zitten de supermarktrepen vaak bomvol met suiker. Niet zo handig dus wanneer je suikervrij eet óf wanneer je te kampen hebt met diabetes. Om de voordelen t.o.v. gewone pure chocolade te laten zien, heeft Greensweet Stevia de chocolade laten testen door iemand met diabetes type 1. De waarde vóór het eten van een normale pure chocoladereep (80 gram) was 10.7, na het smikkelen was dit 15.8, een behoorlijke verhoging dus. Een tijdje later werd de Greensweet Stevia pure reep uit de kast getrokken, voor het eten was de waarde 9.6 en ná het chocoladepeuzelen was dit 11.1! 




De Belgische chocoladesmaken
Greensweet Stevia heeft in totaal 6 smaken, voor elke chocoladeliefhebber wat wils. Ook wanneer je niet van pure chocolade houdt, kun je genieten van de romige melkchocoladeversie. De pure repen bevatten minstens 70,3% cacao en de melkchocolade bevat minstens 43.7% cacao. Beide soorten zijn er in drie varianten: normaal, met hazelnoten of met amandelen. 



De grote smaaktest 
Al die voordelen zijn natuurlijk leuk en aardig maar uiteindelijk gaat het om de smaak. Het is wonderbaarlijk wat het woordje 'Belgische chocolade' wel niet teweeg brengt. Belgische chocolade is absoluut de gouden elite onder de chocolaties en dat roept natuurlijk hoge verwachtingen op. Genieten van chocolade doe je met z'n tweeën dus moeder en dochter gingen samen even in de chocoladehouding zitten. 

Voordat je gaat genieten van delicatessen, hoor je eerst even de aroma op te snuiven. De chocolade ruikt zoals chocolade: zoet en vol romig. Omdat de reepjes gezoet zijn met stevia en niet met suiker, verwachtten we een bittere nasmaak die zo kenmerkend is voor stevia. Persoonlijk vind ik niks mis met een nasmaak maar moederlief is niet zo'n fan van nasmaakjes dus het testen was zeer spannend! ;) Onze eerste chocoladebite is heerlijk zacht, romig en lichtzoet: je breekt je tanden niet over de chocolade en het is met zekerheid een echte Belg! Ik bevind me nog in de chocoladehemel terwijl mijn moeder verbaasd  en enthousiast geniet van haar blokje chocolade. Geen nasmaak, geen chemische smaak en GEEN SUIKER! Beiden waren we erg verbaasd over de heerlijk romige smaak zonder de bittere nasmaak die Steviaproducten soms kunnen hebben. De echte chocoladekenner oftewel mijn moeder is helemaal verkocht. De steviachocolade smaakt eigenlijk precies hoe Belgische chocolade zou moeten proeven, een echte topper dus! 

Wij zijn in ieder geval enorm tevreden met de chocolade! Zelfs moederlief kan genieten van de chocolade doordat hij lichtzoet en romig is én geen nasmaak heeft. Een echte aanrader om eens te proberen, zelfs als je geen fan bent van stevia, is de kans groot dat je wél zult genieten van deze chocolade. Benieuwd waar je Greensweet Stevia kunt kopen? Neem dan hier een kijkje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten