dinsdag 12 augustus 2014

Een hapje van de regenboog


Groente en fruit is hartstikke gezond, daar is natuurlijk geen twijfel aan mogelijk. Naast vezels en energie leveren ze veel belangrijke voedingsstoffen én daar moeten we per dag behoorlijk wat van binnenkrijgen. De kleur van verschillende soorten groenten en fruit wordt bepaald door de voedingsstoffen die ze bevatten. Zo zorgt lycopeen voor rode tomaten en betacaroteen voor oranje wortelen. Om optimaal te kunnen profiteren van alle voedingsstoffen, is het belangrijk om veel af te wisselen tussen de groente- en fruitsoorten.


Rode groente- en fruitsoorten bevatten het antioxidant lycopeen. De rode krachtpatsers zorgen voor een gezond hart, een ijzersterk geheugen en daarnaast helpen ze je lichaam te strijden tegen heersende griepjes. Met name (gekookte) tomatenproducten zoals puree en saus bevatten veel lycopeen net als aardbeien, watermeloen, rode pepers en kersen.

Oranje voedingsmiddelen staan vooral bekend om hun dosis betacaroteen, wat in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Of je mooie ogen krijgt van worteltjes, dat blijft natuurlijk altijd een raadsel maar dat je er gezonde ogen van krijgt, dat is absoluut een feit. Daarnaast zorgt de aanwezige vitamine C voor een verminderde kans op heersende ziektes en griepjes. Naast wortels behoren zoete aardappelen, mango’s, sinaasappels en pompoenen ook tot de oranje toppers.

Gele soorten bevatten onder andere potassium wat bijdraagt aan de energiestofwisseling. Gele voedingsmiddelen bevatten ook een ruime hoeveelheid vezels die bijdragen aan een regelmatige stoelgang. Tot deze categorie behoren bananen, gele paprika’s, citroenen en maïs.

Groene groente- en fruitsoorten staan bekend als dé gezondste voedingsmiddelen. Dat is ook helemaal geen rare gedachte als je kijkt naar alle gezonde voedingsstoffen die de groene groep bevat. Groene voedingsmiddelen zijn sterke detoxers doordat ze de vrije radicalen in ons lichaam opruimen en ondertussen ons immuunsysteem versterken. Daarnaast zorgen de voedingsstoffen in spinazie, kiwi, avocado’s, broccoli, spruitjes, limoenen etc. voor sterke botten en tanden door de aanwezigheid van plantaardig calcium.

Blauwe en paarse voedingsmiddelen zijn extreem rijk aan antioxidanten, die de vrije radicalen in ons lichaam te lijf gaan waardoor we gezond oud kunnen worden. Daarnaast helpen ze ons lichaam een handje bij de opname van vele mineralen. Ook zouden deze voedingsmiddelen ons afweersysteem een flinke boost kunnen geven en de kans op verschillende soorten kanker kunnen verminderen. Geen slecht idee dus om wat vaker pruimen, blauwe bessen, bosbessen, druiven, rozijnen en aubergine op het menu te zetten.


Wit is officieel natuurlijk geen kleur maar witte voeding draagt wel degelijk bij aan een gezond lichaam. Ze activeren ons afweersysteem waardoor we beter beschermd zijn tegen verschillende soorten ziektes en kanker. Daarnaast ondersteunen ze ons lichaam bij het in stand houden van normale cholesterol levels. Tot deze categorie behoren uien, knoflook, gember en champignons.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen