zondag 23 februari 2014

Recept: Griekse yoghurt met kiwi en cacao

Waarom ik zo van slapen houd? Omdat het een magische tijdmachine naar het ontbijt is, want oh wat houd ik van ontbijten! Vooral wanneer ontbijt betekent dat ik mag genieten van een mega kom havermout met banaan en pindakaas. Afwisseling is natuurlijk ook wel eens goed maar een ontbijtje moet wel enorm lekker zijn als het wil opboksen tegen de havermouttopper. Toch is het gelukt: dit heerlijke ontbijtje is absoluut een van de lekkerste. Maar nu moet ik wel even een confession maken, stiekem eet ik dit 'ontbijtje' nu vaak als lunch op de zondagmiddag na een uurtje pilates. Wat betekent dat mijn zondag tegenwoordig vaak bestaat uit twee enorm lekkere en goed vullende ontbijtjes. 

Vrij van: gluten, ei, suiker 

Dit ontbijtje (of lunch haha) is niet alleen enorm lekker maar zit ook nog eens bomvol goede voedingsstoffen + je zit gegarandeerd een paar uurtjes (prop)vol. Nog een leuk pluspuntje: je zit met dit ontbijtje meteen al aan je dagelijkse portie fruit! Een paar andere voordelen van dit ontbijtje:

  • het zit vol met vezels door de noten, zaden en kiwi's (vooral fijn als je net als ik 'moeilijke' darmen hebt) 
  • het bevat veel eiwitten met name door de Griekse yoghurt, wat vooral voor sporters belangrijk is 
  • het bevat gezonde en essentiële vetten door de heerlijke noten en zaden
  • het is glutenvrij 
Ingrediënten voor 1 grote kom 
  • 2 kiwi's in stukjes gesneden
  • 1 handje blauwe bessen
  • 200 à 250 gram Griekse yoghurt naar keuze 
  • 3 eetlepels gemengde noten *
  • 1 klein handje moerbeien
  • 1 eetlepel cacaonibs
  • 1 eetlepel hennepzaad 
  • kaneel naar smaak 
  1. Easy peasy: doe alles in een kommetje, pak een lepel en genieten maar! 
EXTRA TIPS EN TRICKS
  • *Alle noten doen het goed in dit ontbijtje maar ik maakte gebruik van deze noten: amandelen, walnoten, paranoten en pecannoten. 
  • Ik ben een grote eter maar wanneer je nauwelijks een boterhammetje verorbert in de ochtend kun je het recept ook halveren (of delen met een heel leuk iemand).
  • Wanneer je een echte Tony Chocolonely bent kun je nog een halve eetlepel cacaopoeder toevoegen. 
  • Sommige mensen eten principieel liever geen zuivel of hebben een lactose-intolerantie, een goed idee is om de Griekse yoghurt dan te vervangen door sojayoghurt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten